Et forsvar for bilen i MDG-tider.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Det kan virke som det i hver generasjon er en liten gruppe politiske og utålmodige ekstremister som ivrer for «Væpna revolusjon» eller lignende. På 70-tallet var det veldig politisk korrekt for en del yngre å digge AKP m-l, men etterhvert gikk som kjent lufta ut av den ballongen. I dag representerer MDG på mange måter det samme ønske om å forandre samfunnet radikalt på kort tid, nesten uten å bry seg om  konsekvenser. «Man må jo knuse egg for å lage omelett». MDG er populære i visse «Trendy» kretser, til tross for at ca. 97,5 % av velgerne ikke har stemt på dem eller ønsker deres politikk. Foreløpig er resultatet av at de har fått makt i Oslo at man har gjort livet vesentlig dyrere og mer problematisk for store deler av byens befolkning. Spesielt dem som er avhengige av bilen daglig, fordi samfunnsstrukturen har vært bygget slik at den er både praktisk og nødvendig. Og det er mange. Veldig mange. Parkeringsplasser er fjernet. Hvor skal folk gjøre av bilene sine? Kaste dem ? Etter bolig er bilen blant de dyreste og mest nødvendige investeringer folk flest gjør i livet.  Samtidig har MDG sørget for at alternativet til privatbilismen – offentlig transport – er blitt dyrere etter at partiet fikk makt (!). Mange kan ikke eller tør ikke sykle heller. Det kan f.eks. skyldes alder eller helsemessige årsaker. Dessuten er det upraktisk når man skal handle større ting. Eller det regner. Eller er ishålke eller det snør. Selv er jeg både fotgjenger og bilist, men har aldri blitt «Terrorisert» av noen av gruppene. Bare av råsyklister. Selvsagt skjønner også jeg at man må ta grep for å redusere forurensing. Jeg skulle bare ønske at man forsøkte med litt gulrøtter før man tok til pisken. F.eks. ved å lage store innfartsparkeringer rundt hele byen, halvering av prisen på offentlig transport (Gjøre den gratis hadde jo vært en virkelig og ikke minst populær revolusjon), gjøre den tilgjengelig overalt, og sørge for rimelige, heldøgns parkeringshus over alt i byen. Og i så fall er ikke rushtidsavgift så aldeles gæli. (Men det kommer jo ikke til å skje. Det koster for mye). El-bil er heller ikke svaret på dagens utfordringer; 70 % av dem som har en slik, har (Med god grunn) en vanlig bensin eller dieselbil i tillegg. Man skal jo komme seg på hytta i skogen eller på fjellet eller til utlandet der det ikke er lademuligheter. Annenhåndsverdien er trolig langt lavere enn på en vanlig bil. Hvem vil kjøpe en brukt el-bil med nedkjørt batteri ? Eller kjøpe rådyrt nytt ? Man må skrote den gamle og kjøpe ny oftere. Ikke bra. Og å ha to biler når man antagelig bare trenger en, er ikke særlig miljøvennlig heller. Kanskje ekstra skatt på bil nr. 2 ? Det finnes dem som hevder at man godt kan klare seg uten bil i Oslo. Det kan man nok. Så lenge man får alle varer og tjenester levert av dem som fremdeles kjører. På landet er det verre. For øvrig ser det ut til at min neste bil blir en hydrogenbil. PS: Ellers er fjerning av P-plasser eller dyr bomring  ikke et problem for meg. Jeg har bilen i garasje i kjelleren, og bruker den bare når det ikke er praktisk eller helsemessig forsvarlig å være fotgjenger. Men snart kommer vel «Garasjeavgiften». (Hvorfor skal garasjeeiere ha det bedre enn andre ?) Filler´n. Der ga jeg dem vel en god ide.