Enken er glad på Oslo Nye. Det er publikum og.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Kan Franz Lehárs klassiske operette DEN GLADE ENKE fra 1905 ha relevans i 2016, spurte jeg meg selv før generalprøven i Oslo i går. Jeg må innrømme at jeg var en smule skeptisk – på tross av at forestillingen inneholder en rekke fabelaktige musikkstykker. Og i dagens lys en nærmest idiotisk intrige, hvor mye av handlingen dreier seg om en mistet vifte med en avslørende kjærlighetserklæring og et kranglende par vi alle skjønner kommer til å få hverandre til slutt. Det er derfor en stor glede  kunne meddele at folkene bak den nye oppsetningen på Oslo Nye Teater – med premiere i kveld – har klart å levere en skikkelig smell-bong-bong av et show. Med Franz Lehárs musikk opprocka oppjazza og i det hele tatt modernisert og variert på en rekke forskjellige musikksjanger-måter, bl.a. med hjelp av Ingrid Bjørnov. Mens de heldigvis har beholdt en tilnærmet klassisk form på de store, vakre romantiske balladene. Et gnistrende opplagt ensemble på 31 personer ledet av Herborg Kråkevik og Hans Marius Hoff Mittet som henholdsvis Hanna Glavari og Grev Danilo lager et heidundrende fyrverkeri av en forestilling, med en rekke «Eksplosive» sang og dansenummer. Den Glade Enke er i Svein Sturla Hungnes´ regi og oversettelse også blitt en ganske morsom forestilling. Ikke minst takket være en Anders Hatlo i storform som ambassadør Zeta. Den mannen har med årene utviklet en utrolig komisk timing og et fabelaktig kroppsspråk. Mye gøyal koreografi ved Marianne Skovli Aamodt. Fantastiske kostymer ved Christina Lovery. I det hele tatt; Ingen tvil om hvilken musical som er best i byen akkurat nå. (Basert på generalprøven).